Hoe geven wij, als VZI, het beroep van de nieuwe generatie Ziekenhuis Instrumentatietechnici een gezicht?
Aanleiding
De Vereniging van Ziekenhuis Instrumentatietechnici (VZI) behartigt de belangen van de medisch technicus. De VZI liep aan tegen het ondergesneeuwde imago van dit beroepen de niet officiële erkenning hiervan. Daarnaast is er de vergrijzing binnen zowel de beroepsgroepalsde vereniging. Daaromwas hetnodig om een nieuwe generatie medische technici te werven en op te leiden.Hiervoor moest het vak meer bekendheid, erkenning en een helder imago krijgen. De VZIvatteal deze uitdagingen samen in devolgende vraag: Hoe geven we eenduidelijkgezicht aanhet beroep van Ziekenhuis Instrumentatietechnicizodat we een nieuwe generatie kunnen opleiden?
Onze aanpak
We startten een identiteits-trajectmet het bestuur van de VZI en leden van de vereniging. Dit was een gestroomlijnd traject met een aantal gerichte sprints om de identiteit en het verhaal van de VZI helder te krijgen. Het verhaal gebruikten we als basis voor het bouwen van een nieuw business model voor de vereniging. Daarnaastmaakten we op strategisch niveau duidelijke keuzes over de opzet en inrichting van bijeenkomsten en evenementen voor Ziekenhuis Instrumentatietechnici.In de tussentijd werkten we met de VZI hard aan de erkenning en de profilering van het beroep Medisch Technicus.
Resultaat
Samen met de VZI creëerden we The Next Generation VZI met een ander bestuursmodel voor de vereniging. Hiermee stelden we de continuïteit en de toekomst veilig. We ontwierpen een nieuw businessmodel en een compleet nieuwe visuele identiteit, inclusief huisstijl, website en beroepscampagnes. We zetten de vereniging opnieuw op de kaart en gaven het beroep Medisch Technicus een zichtbare en erkende positie in het werkveld. De TechTalks van de vereniging worden nu goed bezocht. Op dit moment loopt er een campagne voor de promotie van het beroep Medisch Technicus.
Sprint Groep introduceerde een manier van werken die nu de basis vormt voor de strategische sessies van de VZI.