Case

Gemeente Enschede

Hoe creëert de Gemeente Enschede een merk waar de hele stad achter staat? 

Aanleiding

De Gemeente Enschede en Enschede Promotie hadden samen een nieuwe visie gevormd op de stad Enschede. Vanuit deze visie wilden ze zien te komen tot één positionering en één merk, zodat de stad sterk in de markt gezet kon worden. Maar de verschillende betrokken partijen hadden ieder een eigen beeld van de stad. Hun vraag aan ons was daarom: Hoe realiseren we een proces waar we de nieuwe visie op Enschede kunnen vertalen naar een merk waar de hele stad achter staat?  

Voor ons de uitdaging om Enschede te helpen bij: 

Het vertalen van een nieuwe visie naar een duidelijke en gedragen positionering van het merk Enschede en de vormgeving daarvan. 

Aanpak

Samen met de Gemeente Enschede en Enschede Promotie creëerden we een proces waar we alle stakeholders bij elkaar brachten. Tijdens dit proces lieten we de traditionele aanpak (we vragen verschillende bureaus om te pitchen en de beste wint) los en kwamen tot een nieuwe aanpak met als motto: ‘Voor en door de stad’. Dit betekende dat het merk voor de stad Enschede gemaakt zou worden door de stad Enschede.  

Hiervoor kwamen we tot het concept van een ‘pop-up brand bureau. Dit werd de plek van samenkomst voor mensen uit de stad en met verstand van marketing, strategie, branding en communicatie. Zij werden verantwoordelijk voor de vormgeving van het merk Enschede. Dit kreeg  vorm in een ‘kickstart’ van drie dagen waar de hele basis van het merk Enschede werd neergezet.  

Aan het eind van elke dag presenteerden de deelnemers de opbrengst aan de belangrijkste stakeholders. Dit materiaal vormde de basis voor het verhaal, de architectuur, het beeld, de fotografie en zelfs een soundlogo voor het merk Enschede. 

In minder dan een week kwamen de samenwerkende partijen tot commitment, draagvlak, een concept en een kick-start opzet van het merk Enschede. Door dit proces te doorlopen met alle stakeholders ontstond verbinding, duidelijkheid, draagvlak en inspiratie. Dat vormt ook nu nog de basis voor de strategie en het succes van het nieuwe merk.

Resultaat

Samen kwamen we tot een krachtig, trots en duidelijk merk voor Enschede. Een merk dat consistent en eenduidig is en door iedereen gedragen wordt, van raadsleden tot inwoners. De grande finale was de lancering van dit ontwikkeltraject en de presentatie van het merk Enschede aan de hele stad in het Wilminktheater.