Case

ROC Twente

Hoe ontwikkelt het ROC van Twente het onderwijs zodat het aansluit bij de drijfveren en motivatie van studenten?

Aanleiding

Het ROC college voor Mens en Gezondheid worstelde met het vertalen van hun onderwijsvisie naar de praktijk van alle dag, waar individuele behoeftes van studenten veranderen en steeds minder standaard zijn. Ze kwamen binnen met de vraag: Hoe houd je aansluiting met het werkveld en zorg je dat de student op zijn voorkeur wordt bediend? Tijdens de verdieping van dit vraagstuk ontdekten we dat hun werkelijke behoefte was: Weten hoe ze vorm konden geven aan het proces van onderwijs- en organisatieontwikkeling om zo sneller te komen van visie en beleid naar uitvoering. Aan de hand van deze behoefte gingen we een partnerschap aan. 

Onze aanpak

Wij sloten aan bij de visievorming van het collegeplan voor het college van Mens en Gezondheid. De visie vormde het fundament van een traject waar we verschillende sprints uitvoerden op de ontwikkel-thema’s van dit college. Een mooi voorbeeld is de schrijverssprint met de centrale vraag: Hoe schrijven we het onderwijs voor volgend jaar? Door deze sprint samen te pakken in twee dagen en te focussen op deze vraag, voorkwamen we wekenlang schrijven tussen de bedrijven door.  Deze ‘event wise’ sprints ontwikkelden we speciaal voor het ROC. Ze leverden doelgerichte en snelle oplossingen die de brug bouwden tussen visie en beleidsvorming en de uitvoering binnen het college. Een ander voorbeeld is de omschakeling van controlerende audits naar stimulerende audits waaraan iedereen vervolgens met enthousiasme deelnam.   

Binnen dit ROC partnerschap implementeerden we het werken in sprints als een standaard manier van ontwikkelen zodat ze hun beleid sneller, simpeler en samen in praktijk kunnen brengen. Hiermee stelden we de voortgang van de ontwikkeling veilig, ondanks Corona en een tussentijdse fusie met een ander college.  

Resultaat

Samen met het ROC college voor Mens en Gezondheid creëerden wij meer eenheid en verbinding tussen organisatie en student. We standaardiseerden een efficiëntere manier van ontwikkelen door teams, student en werkveld te laten samenwerken. Met elkaar geven ze het beleid sneller vorm en brengen dit makkelijker in praktijk op thema’s als modulair onderwijs, inrichting van de beroepspraktijkvorming, van audit naar resultaat en het vormen van jaarplannen.